De 360°CHILDoc studies
Wat is het 360⁰CHILDoc precies?
De officiële naam is ‘Child Health Integral Digital overview ©’. Het is een digitaal dashboard dat op representatieve wijze overzicht biedt op de gezondheidssituatie van een kind of jongere.
- Lichamelijke en Mentale functies zoals hartfunctie, groei, slaapfunctie en concentratie;
- Activiteiten en Participatie (maatschappelijk functioneren) zoals beweging, gedrag en interactie met anderen;
- Persoonlijke factoren (zaken uit het verleden zoals genetische aanleg, life events en (medische) voorgeschiedenis);
- Externe factoren zoals gezin, school, opvang, buurt en (culturele) achtergrond van ouders;
Een holistische en representatieve weergave van de gezondheidssituatie biedt overzicht en inzicht in de factoren die de ontwikkeling en gezondheid van een kind bepalen. Tevens biedt het zicht op de samenhang tussen verschillende domeinen van gezondheid. Dit maakt het mogelijk om vroegtijdig de complexe processen onderliggende gezondheid op positieve wijze beïnvloeden.
Het 360°CHILDoc is ondersteunend voor het volgen van de ontwikkeling en gezondheid van alle kinderen en jeugdigen van 0 tot 18 jaar. Het is geschikt voor kinderen met een gezonde ontwikkeling en/of kleine problemen, maar ook voor kinderen met evidente problemen en symptomen en kinderen met ernstige en complexe problemen, ziekten en/of stoornissen.
Het 360⁰CHILDoc kan op verschillende manieren en voor verschillende doelgroepen gebruikt worden:
- Het 360⁰CHILDoc als ondersteuningsinstrument voor een gepersonaliseerde JGZ
- (ondersteuning van de zorg, de informatie overdracht en de preventieve denkprocessen)
- - De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) kan het 360⁰CHILDoc inzetten tijdens haar gezondheidsonderzoeken en gesprekken met ouders en/of jongeren. Professionals kunnen op een toegankelijke manier laten zien welke factoren op de ontwikkeling van het individueel kind van invloed zijn.
- - Ouders of jongeren krijgen hierdoor zicht op de persoonlijke gezondheidssituatie en de factoren die hier invloed op hebben. Zij kunnen dan duidelijk maken hoe zij tegen de ontwikkeling en gezondheid van het kind/de jongere aankijken, waarover zij tevreden zijn en op welke gebieden zij problemen ervaren. Andersom kan de professional eenvoudig uitleggen wat de krachten en kansen zijn en wat mogelijke kwetsbaarheden en/of risico’s zijn voor een gezonde ontwikkeling. Hierdoor wordt duidelijk wat de ouders of jongeren zelf kunnen veranderen en welk effect dat heeft.
- Het 360⁰CHILDoc kan ook worden gebruikt tijdens het multidisciplinair overleg met andere zorgpartners, bij eenvoudige tot complexe problemen en multiproblematiek. Het heldere overzicht vergemakkelijkt het voor ouders/jongeren om zelf aan te geven wat de gezondheidssituatie is, hoe zij hiertegen aan kijken en wat ze willen bereiken. Tevens ondersteunt het de onderlinge afstemming en besluitvorming door inzicht te geven in de algehele gezondheidssituatie en wie wat inzet op welk gebied.
- - Omdat het 360⁰CHILDoc na elk contact wordt geactualiseerd, kan de JGZ de kinderen beter volgen in hun ontwikkeling.
- Het 360⁰CHILDoc als persoonlijk dossier
- Het persoonlijke 360°CHILDoc kan online toegankelijk gemaakt worden voor ouders/jongeren middels het JGZ-ouderportaal. Hierdoor is het middels het 360°CHILDoc mogelijk om ouders/jongen snel toegang te geven tot een begrijpelijke samenvatting van het DDJGZ (een wettelijke plicht voor de JGZ waaraan de huidige JGZ niet kan voldoen). Ouders/jongeren kunnen zelf bepalen aan welk van de betrokken zorgverleners zij toegang verlenen tot de informatie over de gezondheidsituatie van het kind/de jongere dat is weergegeven op het 360°CHILDoc. In de toekomst is het de bedoeling dat ouders/jongeren zelf aanpassingen kunnen doen in het 360⁰CHILDoc. Dit past bij de ontwikkeling in de zorg waarbij mensen veel meer zelf eigenaar zijn van hun ‘problemen’ en de oplossing daarvan, en zelf keuzes maken die bij hen passen.
- Het 360⁰CHILDoc als bron voor beleidsinformatie
- Door de manier waarop het 360°CHILDoc is ingericht, wordt snel zichtbaar welke informatie meer of minder prioriteit heeft en waar informatie ontbreekt. Dat stimuleert professionals die ermee werken om lacunes in relevante registraties binnen het DDJGZ alsnog aan te vullen en dit op een gestructureerde manier te doen. Dit, in combinatie met het gebruik van eenheid van taal (volgens de ICF) maakt het mogelijk om de informatie uit de individuele profielen te vertalen naar populatieniveau. Door hier bijvoorbeeld een school-, wijk- of gemeenteprofiel van te maken, krijgen beleidsmakers een goed beeld van hoe het ervoor staat met de jeugd op die school of in die wijk of gemeente. Ook wordt het dan beter mogelijk om te onderzoeken en inzicht te krijgen in welke factoren bijdragen aan de problemen die spelen bij kinderen. Dat helpt hen om effectief beleid te ontwikkelen.
Het profiel heeft het Bio-Psyco-Sociale model van gezondheid als basis door data te ordenen in lijn met de ‘International Classification of Functioning, Disability and Health’ (ICF). De ICF biedt een raamwerk voor ordening van de elementen uit het Bio-Psycho-Sociale model van gezondheid en het laten zien van de samenhang tussen de verschillende gezondheidsdomeinen. Tevens stimuleert de ICF tot eenheid van taal en gestandaardiseerde en neutrale wijze van presentatie van individuele gezondheidsinformatie. Dit zijn belangrijke elementen voor de uitvoering van een gepersonaliseerde JGZ. Het 360°CHILDoc is zodanig vormgegeven dat het op intuïtieve wijze (onbewust) de complexe preventieve denkprocessen (van professionals en ouders/jongeren zelf) stimuleert in de richting van het integrale Bio-Psycho-Sociale en gepersonaliseerde perspectief op gezondheid. Hier is geen inhoudelijke kennis van theoretische concepten voor nodig.
Wetenschappelijke onderbouwing
Het 360°CHILDoc project omvat een longitudinaal ontwikkel- en evaluatie traject. Dit traject is gestart in 2012 en is uitgevoerd in verschillende fasen:
Een eerste stap betrof een klein maar fijn ZonMw-project
Dit project betrof een eerste peiling hoe ouders en jongeren, JGZ-medewerkers, zorgpartners en beleidsmakers staan tegenover het mogelijke gebruik van het 360⁰CHILDoc in de praktijk.
Resultaten lieten zien dat belangrijke betrokken partijen enthousiast reageren:
- Ouders en jongeren noemen het profiel overzichtelijk en denken dat het een tweezijdig, open gesprek bevordert.
- JGZ-medewerkers vinden dat het 360⁰CHILDoc past bij de werkwijze van de JGZ en verwachten er efficiënter mee te kunnen werken.
- Zorgpartners vinden het praktisch; ze zijn van mening dat de onderlinge afstemming over de zorg met dit instrument zal verbeteren.
- Beleidsmakers denken met het 360⁰CHILDoc beter verbanden te kunnen leggen; dat helpt bij de ontwikkeling van integraal beleid.
Daarna zijn pilotonderzoeken uitgevoerd:
In een aantal Zuid-Limburgse gemeenten is het 360⁰CHILDoc gebruikt tijdens de multidisciplinaire overleggen met zorgpartners over kinderen met complexe problemen. (voor resultaten klik hier).
Resultaten van de pilotonderzoeken:
- Zowel ouders, JGZ-medewerkers en zorgpartners vonden dat het 360⁰CHILDoc:
- - een gebruiksvriendelijk overzicht oplevert
- - een positieve boost aan ouders kan geven
- - als leidraad kan dienen voor het gesprek.
- - de gezamenlijke besluitvorming ondersteunt.
- - een waardevolle aanvulling is op het:
- >> DDJGZ (Digitaal Dossier Jeugdgezondheidszorg)
- >> FGP (FamilieGroepsPlan)- formulier.
- Voorwaarden voor het gebruik van het 360⁰CHILDoc is goede scholing en een betere ordening van registraties binnen het Digitale Dossier JGZ.
“Vervolg van het Mixed Methods onderzoeksproject vanaf 2015”
Pilotstudie naar aspecten van de betrouwbaarheid en validiteit.
Uit deze pilotstudie blijkt dat jeugdartsen op basis van de schriftelijke informatie op het 360⁰CHILDoc snel tot een valide en betrouwbare beoordeling van het functioneren van een kind kunnen komen.
2015Doorontwikkeling naar een “online proof” 360°CHILDoc
In samenwerking met Maastricht University en Zuyd Hogeschool is het 360°CHILDoc doorontwikkeld naar een gebruiksvriendelijk, online dashboard en heeft een evaluatie plaatsgevonden binnen de JGZ-praktijk.
De doorontwikkeling betrof een stapsgewijs proces waarbij alle relevante
stakeholders zijn betrokken en de kenmerken van de JGZ-context in kaart zijn gebracht. Data visualisatie experts hebben een design gemaakt conform de internationale standaarden voor representatie van informatie (ISO 9241-12). Het design heeft een positieve sfeer en uitstraling en maakt een effectieve informatieoverdracht mogelijk.
Het dashboard sluit aan op de preventieve en integrale zienswijze van de JGZ en ouders en zorgprofessionals krijgen meteen een online overzicht op de krachten en risico’s binnen het gezin ten aanzien van gezondheid en ontwikkeling van hun kind.
2017 - 2019Uitkomsten van de evaluatie van het 360°CHILDoc
Uit de evaluatie (in 2018/2019) komt het dashboard onder meer naar voren als ‘support-tool’ voor de integrale en positieve benadering van gezondheid door JGZ-professionals. Ook zou het dashboard het gebruik van gestandaardiseerde taal stimuleren en online goed toegankelijk zijn voor ouders en jongeren. Ouders en professionals beoordelen het dashboard als goed passend bij de JGZ-werkwijze: ”je krijgt snel en duidelijk overzicht over geregistreerde data en kunt samenhang zien”.
Met betrekking tot de meerwaarde van het 360⁰CHILDoc geven ouders/jongeren en
professionals aan dat:
- het KIND-profiel een begrijpelijk, bruikbaar en waardevol dashboard is dat kan leiden tot meer efficiëntie bij de uitvoering van JGZ-taken (contactmomenten, overlegsituaties, gezamenlijke inschatting van het functioneren en de zorgbehoefte van kinderen).
- ze hiermee een snel en goed overzicht krijgen over de relevante JGZ-data in
tegenstelling tot het huidige DDJGZ (binnen het DDJGZ is het zoeken naar gezondheidsinformatie tijdrovend en is onvoldoende overzicht te verkrijgen over relevante data) - ze enthousiast zijn over het dashboard en vinden dat het de gezondheidssituatie van kinderen op een juiste wijze representeert (beter dan het DDJGZ).
“Integratie van het 360°CHILDoc in een gepersonaliseerde Jeugdgezondheidszorg”
omvat de ontwikkeling van een online scholing en deze website gericht op
gepersonaliseerde gezondheidszorg binnen de zorg voor Jeugd.
https://www.zonmw.nl/nl/onderzoek-resultaten/gezondheidsbescherming/
jeugd/programmas/project-detail/effectief-werken-in-de-jeugdsector/integratie-van-het-360°CHILDoc -in-een-gepersonaliseerde-jeugdgezondheidszorg/verslagen/
2022Publicaties & Presentaties
Proefschrift
Link naar korte samenvatting promotie Miriam Weijers (NL):
https://www.maastrichtuniversity.nl/nl/agenda/promotie-miriam-weijers
Link naar Nieuwsartikel op UM/CAPHRI website (engels):
https://www.maastrichtuniversity.nl/research/360%C2%B0childoc
Publicaties
A digital dashboard for visual representation of child health information: results of a Mixed Methods study on usability and feasibility of a new CHILD-profile.
Link naar pdf artikel gepubliceerd in
Journal of Pediatrics, Perinatology and Child Health.
Presentaties
E-Health? Hip, hype, of heel pragmatisch.
https://paogmaastricht.nl/programma/26-03-2019-e-health-hip-hype-of-heel-pragmatisch-blended-
care-binnen-de-jeugdgezondheidszorg-its-all-in-the-p-i-c-t-ure/
Workshop: “Look ……… a child!” Join us! Together we will construct
an integral, personalized “360⁰CHILDoc” (child-profile).
https://www.vwvj.be/sites/default/files/import/w1_-_weijers.pdf
Projectgroep
Projectleiders
Drs. Miriam Weijers (UM) is de hoofddocent van de online scholing m.b.t. gepersonaliseerde
gezondheidszorg binnen de zorg voor Jeugd en initiatiefnemer (innovator en hoofdonderzoeker) van
het 360°CHILDoc project, inclusief de ontwikkeling van de online scholing en deze website.
Zij is Jeugdarts, arts Maatschappij &Gezondheid en heeft de master Epidemiologie afgerond.
Ze heeft meer dan 20 jaar ervaring binnen de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) bij de GGD Zuid Limburg.
Momenteel is ze werkzaam als jeugdarts bij het Medisch Kleuter Dagverblijf van Xonar in Maastricht.
Daarnaast werkt ze als universitair docent aan de Universiteit Maastricht (UM) bij de vakgroep
Sociale Geneeskunde. Ze heeft ruime ervaring met het verzorgen van (online) onderwijs aan
studenten binnen de master Geneeskunde (co-assistenten). Het onderwijs dat ze verzorgt betreft
vooral onderwijs over Sociale Geneeskunde, JGZ en gepersonaliseerde zorg inclusief interactieve
trainingen gespreksvoering en multidisciplinaire overlegsituaties.
Prof. Dr. Frans Feron was emeritus hoogleraar Sociale Geneeskunde, in het bijzonder JGZ UM. Hij heeft Miriam en Carolien ondersteund bij de ontwikkeling van de online scholing m.b.t. gepersonaliseerde gezondheidszorg binnen de zorg voor Jeugd. Vanaf het begin is hij nauw betrokken geweest bij het 360°CHILDoc project en heeft hij Miriam als promotor begeleid tijdens haar promotietraject in het kader van dit project. Hij heeft 40 jaar als Jeugdarts en arts M&G binnen de JGZ gewerkt en had uitgebreide
onderwijservaring met masterstudenten Geneeskunde. Daarnaast heeft hij onderzoeksactiviteiten verricht m.b.t. gezondheid, groei en ontwikkeling van kinderen en adolescenten, met een speciaal focus op psychosociale problematiek, leer- en gedragsproblemen, public health genomics,
gepersonaliseerde JGZ, onveilige omgeving van kinderen (m.n. kindermishandeling).